KeranaMu Aku Masih Di Sini..

Mencari dan terus mencari penghujung yang belum pasti..

RENUNGAN

Demi MASA!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.

SEMANIS KURMA

Di dalam sedih dan ketawa, Di dalam susah dan mewah, Tetap teguh iman dan taqwa, Sehati sejiwa, Dulu kini selamanya, Walau apa yang melanda, Hadapi bersama, Ya Allah ya Rabbi, Teguhkan iman kami, Moga tabah hati tak berbelah bagi..

HAJAT YANG DIPENUHI


Alhamdulillah, nazar yang telah lama dibuat akhirnya dipenuhi sabtu baru ni. Sekadar berkongsi, saya telah bernazar kalau hakim pandai jalan tempoh hari nak bawa ke zoo. hihi.. Tapi asyik tak berkesempatan. Kebetulan minggu lps kami bercadang blk kg di Melaka ziarah nenek yg telah lama x jumpa. So otw tu singgahlah sekali.. Maka tertunailah 1 janji..

Saya percaya di antara kita selalu bernazar sekiranya barang yg hajati di kabuli. Tidak kira apa hajat sekalipun dan apapun bentuk nazarnya. Tapi selalunya kita bernazar jika dpt sesuata yg baik, yg menggembirakan.. Contohnya dapat kerja baru, sembuh drpd penyakit, naik pangkat, lulus periksa dan sebagainya.. Dan yg paling penting nazar itu wajiblah dipenuhi selagi ianya tidak bercanggah dgn syariat. Dan alangkah baiknya sekiranya kita bernazar sesuatu yg dapat memberikan kebahagiaan org lain? Betul x? Memberi sedekah ke..

Kan allah telah berjanji, " Barangsiapa yang mensyukuri nikmatKu, maka akan Ku tambahkan nikmat mu, dan barangsiapa yang ingkar maka sesungguhnya azabKu amat pedih"..

HIDUP DI TENGAH KOTA


Gambar diambil dr bilik sy tgkt 10

Kehidupan kota yang penuh dengan kesibukan, kesesakan, keserabutan.. Sangat tak sangka saya berada di area ini pada hari ini.. Tinggal dan mencari rezeki di tengah-tengah ibu kota. Tak pernah bermimpi dan tak pernah impikan. Tapi itulah realiti dan menjadi kenyataan pada hari ini.

Jam di PC saya menunjukkan pukul 6.37 petang. Dan gambar di atas adalah keadaan jalan raya ketika ini. Saya berkira-kira untuk pulang ke rumah dikala ini.. Patut ke saya mengharungi kesesakan bersama-sama mereka atau biar semuanya reda? Ni KL lah kawan!! Sampai bila nak tunggu?? Saya amat membencikan jemmm. Sgt benci. Itulah hakikatnya yg sy terpaksa harunginya setiap hari. Setiap pagi dan petang. Tapi sbnrnya sy dh pernah lalui teruk drpada ini.. Berulang-alik dr KL - Beranang.. Sempatlh setahun.. Sempatlh mengandungkan hakim sampai bersalin :).. Byk jam di dalam kereta.. Sabar jelah.



Gambar kat atas ni pula br saya ambil dlm 2 mggu lps. Opis sy dilanda dek banjir.. Siapa yg parking kat G, semua hbs tenggelam dek air.. Nasib sy agak baik, sbb kereta sy berada di tgkt 3. Sian mereka2 yg lain. Perasan x, bumbung merah tu PWTC py. Blkg PWTC.. opis sy kat area situ je. So kat sini kena hati2, banjir blh berlaku bila2 masa dgn sekelip mata.. Tengok jelh brp byk kereta yg menjadi mangsa. Tu yg br sikit sy tunjukkan. Ni bukan pertama kali, dh byk kali berlaku.. Terpaksa hr tu, sy tgglkn kereta kat opis, dan buat kali pertamanya sy balik ke rumah menaiki train. Dekat pkl 10 mlm jg br sampai. Sian si kecil tukan? Nak buat cam ne, mencari rezeki.. Doa byk2nya.. Klu murah rezeki, nak aje ibu pencen awal.. menghabiskan masa bersama keluarga tercinta :)


MENCIPTA HOBI BARU


Anakanda Hakimi yang semakin pandai posing :)














Lepas ada rumah sendiri ni, baru bersemangat rasa nak bercucuk tanam. Jd ahad br ni kami mencari nursery yg berdekatan. Tempat nak dituju adlh semenyih sbb tu je yg kami tahu. Masa otw, kat hway SAGA tu, tetiba kat tepi higway tu sy ternampak ada 1 nursery. Tp sbb dah terlajak so teruskan jelah perjalanan ke semenyih..


like father like son:)















First kedai kami masuk rupanya kedai bonsai. hmm takde maknanya menanam bongzai. So kami meneruskan perjalanan ke 1 kedai lg.. hmm pokok2 semua hidup segan mati tak mau.. Then setelah kami berbincang, ambil keputusan utk pegi kedai yg mula2 nampak td. Lagipun dekat dengan rumah.



berpeluh-peluh menjelajah nursery














Destinasi seterusnya.. Nampak signboad..

b : Abg, Pusat Flora Cheras ni apa sbnrnya?
Abg : Tempat pembuangan sampah lah..
b : ooo..

3 minit kemudian..

b : Eh, bukanlah.. nilah tempat yang kita nak pegi, nursery.. besarnya tempat..

hahaha.. nasib baik kami ke sini, klu tak sampai bila2 sy igtkn tempat sampah..


inilah hasil drpd membeli belah















Sampai je tempat tu, rs waaa!! Hebatnya tempat ni. Mmg tak silap tempat kami pegi. Bersemangat pula rasa. Harga pun berbaloi. Tapi klu pegi hujung bulan selalunya ada jualan murah skt. Inilah pengalaman pertama memilih pokok bunga dan sayur utk kepunyaan sndr. Semoga akan menjadi hobi drpd merapu tak tentu hala. Ada juga hasilnya berbakti pada tanah ni.

So sapa2 yg suka bercucuk taman silalah berkunjung ke sini. Mmg ok. Tapak ni jabatan pertanian punya. Semua peniaga melayu. So jom kita cipta hobi baru..


Tibalah masanya bercucuk tanam pula..















SIHAT SEPANJANG HAYAT


Bila bercakap pasal kesihatan, pasti semua org hendakkan sihatkn? Mana ada org nak sakit dalam hayat hidupnya.. Tapi sebenarnya kita lupa kunci sebenar kesihatan sepanjang hayat.. iaitu : "mencegah lebih baik daripada mengubati"..

Ramai yang tahu namun ianya mungkin tidak diambil perhatian. Termasuk diri saya sendiri. . Jika sudah diserang penyakit, baru kita nak menyesal di kemudian hari.


Saya sendiri mempunyai azam yang baru. Ni pun gara-gara teman-teman ramai yg tegur tentang kenaikan badan saya.. 1 langkah yang telah saya ambil selama seminggu ini..


"Setiap pagi sy akan naik tangga dari tingkat 3 (tempat parking) ke tingkat 10 (office sy).. waaa!! Hebat bukan?? Tapi sy x pasti selama mana sy boleh kekalkan rekod ini.. Harap2nya sampai target saya tercapai.. Kamu di luar sana tak mau mengikuti jejak saya?"

Tp belum seminggu sy dh sibuk suruh si suami belikan penimbang.. Nak tengok keberhasilannya.. Terukkan? :) dan 1 lg langkah yg dah lama si suami sarankan, minum susu.. Biar kuat tulang tu katanya.. Nak guna sampai ke tua.. Cuma sy je buat tak endah.. insyaallah ianya akan menyusul lps ni.

Dan didoakan kesihatan buat kekanda sy yang sekarang di tahan di wad bersalin. Mengalami pendarahan, yang sekarang ni sedang mengandung 7 bln. Nak masuk minggu ke tiga di tahan dalam wad. Moga terus tabah menanti hari2 yang membosankan di dalam wad tu.. Penuhilah dengan sebaiknya. Ada masa kami dtg melawat lagi..




Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.


Setiap penyakit ada ubatnya kecuali MATI..

BILA PENA BERBICARA

Assalamualaikum..

Salam permulaan dari saya.
Begitu lama untuk saya memulakan penulisan saya. Itu pun setelah beberapa teman saya bertanya kenapa tak tulis blog? bukan saya tidak mahu, cuma saya tidak tahu apakan mengisian yang hendak dikongsikan. Tapi bila semakin hari melihat teman-teman lain semakin rancak menulis, sy rasa sudah sampai masanya untuk giliran saya pula. Kenapa tidak gunakan kelebihan yang saya ada untuk dikongsi bersama..

InsyaAllah saya bermohon kepada tuhan agar keberkatan juga segalanya bermula dan berakhir.

Yang penting dalam hidup ini mempunyai ' jangka hayat amal yang panjang '. amiin..