KeranaMu Aku Masih Di Sini..

Mencari dan terus mencari penghujung yang belum pasti..

RENUNGAN

Demi MASA!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.

SEMANIS KURMA

Di dalam sedih dan ketawa, Di dalam susah dan mewah, Tetap teguh iman dan taqwa, Sehati sejiwa, Dulu kini selamanya, Walau apa yang melanda, Hadapi bersama, Ya Allah ya Rabbi, Teguhkan iman kami, Moga tabah hati tak berbelah bagi..

KENAPA KITA DIUJI?

KENAPA AKU DIUJI?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah, ayat 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah Al-Baqarah, ayat 286)

RASA KECEWA?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.” (Surah Ali ‘Imran, ayat 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah Ali ‘Imran, ayat 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” (Surah Al-Baqarah, ayat 45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…” (Surah At-Taubah, ayat 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah At-Taubah, ayat 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
“… dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf, ayat 12)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sesungguhnya segala ujian, persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita akan terubat dengan janji-janji Allah… Sesungguhnya kepada Kitab Suci Al-Qur’anlah tempat kita merujuk segala permasalahan kerana ia adalah penawar…

Sepanjang minggu lps beberapa episod cerita yg sy kira tidak baik telah berlaku. Dari satu kejadian ke satu kejadian. Kekadang hati ini tertanya2, apakah yg Allah cuba tunjuk sebenarnya? Ya saya PASTI, akan ada jawapannya..

Rupa2nya, terjawab akhirnya.. ada khabar gembira yg mennati dipenghujungnya.. Tunggu.. :)

** Pencopet yg sy rs tinggal disekeliling sy shj. Mungkin sy mengenalinya?
** Marah giler!! bil air kena potong, sila jelaskan bil anda.. tunaikan kewajipan. Jadilah penyewa yg bertggjwb.
** maaf paklang, tercalarkan kereta baru tu.. X terniat lgsung.. Claim kat mak ye :)
** sory abg, hakim, k.lang.. demam, muntah2.. terkena tempias..
** bibik, permit x settle lagi.. setgh pengsan uruskannya. Minta org lain backup ye..

TERIMA SEADANYA..

Pagi mcm biasa, sblm pergi kerja sy akan menyiapkan sarapan pagi. Selalu turun dr bilik atas si ayah akan turun dahulu bersama si hakim. Tapi pagi ni, sy yg turun dahulu. Tapi pg ni mcm rasa lain je. Macam ada sesuatu berlaku. Sy cr handbag tak jumpa, tengok purse si ayah pun tak ada kat tmpt sepatutnya. Rasa curiga.. Cek semua pintu, elok terkunci. So sy terus naik atas bgth si ayah. 'Macam ada org masuk je rumah kita je. handbag b ngan purse abg xde'.. Cnfirm. Tak jumpa.

Tapi keadaan rumah mcm biasa, xde yg berusik. Keluar rumah, mn tahu ada apa2 kesan org mencuri. Sah!! Handbag, purse sy dan si suami bertabur di luar rumah. Tapi Alhamdulillah, pencuri tu hanya ambil duit je. Kad ATM, ic, dan segalanya ditinggalkan. Kalaulah diambil semuanya, masak kami dibuatnya. Sekarang ni hidup kena sentiasa berhati2. Anak2 pun kena sentiasa di awasi. Keselamatan perlu diutamakan. Mulalh terfikir nak pasang auto gate, alarm, kamera. hmm.. dunia semata.. semua ni angkara manusia juga.. apalah nak jd dgn org zaman skrg ni..

Nak dijadikan cerita, sampai opis, sy br nak cek handbag. Baru terperasan ada surat cinta dlm beg. Si ayah senyap2 masukkan rupanya mlm td. Nasib baik si pencuri tu tak bawa lari sama. hahaa.. Thanks aaaa.. Penuh makna..

PERKONGSIAN HIDUP

- Mesti saling percaya
- Terima kelemahan pasangan, cuba baiki
- Bertolak ansur
- Appreciate each other
- Perlu ada pengorbanan
- Berkongsi suka dan duka
- Banyakkan bersabar dan tabah
- Saling menjaga hati
- Saling mendoakan yang terbaik
- Jangan cepat merajuk
- Luahkan perasaan tidak puas hati
- Merancang masa depan bersama
- Mendidik anak-anak
- Melakukan aktiviti bersama
- Saling bantu membantu
- Pendengar yang setia
- Memberikan masa yang berkualiti
- Merancang kewangan bersama
- Selalu memuji atas kejayaan
- Sekali sekala memberikan kejutan
- Bercuti
- Terima seadanya, dan percaya pasangan kita adalah yang TERBAIK!!!



















Jadilah pasangan suami isteri yang bahagia hingga ke syurga.. Ameenn..

SELAMAT ULANGTAHUN :)





















terima kasih buat yg tersayang :)

Apa yang paling anda inginkan di hari ulang tahun?
- Doa daripada suami, ibu bapa, anak2, keluarga, sahabat2, guru2 dan sekeliling sy yg mengenali sy..
- Mendoakan yang terbaik untuk saya.
- Menjadi seorg insan yang lebih tabah, sabar, dan bertanggungjawab dalam menjalani kehidupan yg penuh dugaan ini.
- Dan semoga saya dpt dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki hingga ke akhir hayat dan seluruh keturunan saya.


Apa yang anda harapkan di hari ulangtahun?
- Menambahkan lagi amal ibadah
- Konsisten baca quran setiap hari + pose sunat
- Dapat menabur bakti untuk Islam dan masyarakat
- Ditambahkan anak (misi tahun ni yg hampir berakhir :) )
- menjadi anak, isteri dan ibu yg solehah
- Dapat bersama insan2 yg tersayang
- Dijauhi daripada bebanan hutang dan malapetaka.
- Dapat sesuatu yg surprise!!
- Dapat kurangkan berat badan.. hihihi..


Apa impian hidup anda?
- Mempunyai keluarga yg bahagia di dunia dan akhirat
- Mempunyai hayat amal yg panjang
- Mempunyai kewangan yg stabil, dpt membantu masyarakat yg memerlukan
- Mempunyai satu institusi kebajikan
- Kembali giat dan membantu masyarakat di luar sana
- Menjadi suri rumah sepenuh masa
- Merancang percutian


Apa ucapan anda di hari ini?
- Terima kasih pada kalian semua yg mengirimkan sms diiringi doa dan ingatan.. moga kalian semua mendapat balasan yg setimpal daripaNya. Kita hanya merancang dalam kehidupan ini, tapi Allah jua yang maha menentukan segala-galanya. Semoga kita sama-sama terus istiqamah dalam memperjuangkan Islam.

- Terima kasih juga buat abang, hakim dan k.lang yg menyediakan kek dan mkn malam.. hihi..


























hadiah yg penuh makna. Lu fikirlah sendiri!! :)
Selamat Ulangtahun juga buat anak-anak buah saya yg lahir pd tarikh yang sama.. Arifah, Dina dan si putera baru lahir hr ni (Tahniah Mak Teh..)