KeranaMu Aku Masih Di Sini..

Mencari dan terus mencari penghujung yang belum pasti..

RENUNGAN

Demi MASA!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.

SEMANIS KURMA

Di dalam sedih dan ketawa, Di dalam susah dan mewah, Tetap teguh iman dan taqwa, Sehati sejiwa, Dulu kini selamanya, Walau apa yang melanda, Hadapi bersama, Ya Allah ya Rabbi, Teguhkan iman kami, Moga tabah hati tak berbelah bagi..

ANAKKU HEBAT ANAKKU SOLEH




















































Semua ibu bapa mengimpikan anak-anak yang hebat, selalu sukses dalam setiap aktiviti yang diceburi, pada masa yang sama cerdik dan soleh. Tetapi pakej ciri anak cemerlang ini tidak semudah itu untuk dimiliki. Anak sentiasa terdedah dengan pelbagai pengaruh, anasir dan cabaran.

Ibu bapa mempunyai segala kuasa untuk menyediakan landasan yang perlu dilalui anak-anak seharian dalam proses membesar, ibu bapa juga perlu mengawal dan menyelia. Untuk itu petunjuk daripada Ilahi melalui al-Quran dan hadis merupakan modul dan acuan terpenting.

Tapi hakikatnya hari ini, kita sebagai ibu bapa sendiri tidak banyak meluangkan masa untuk anak2 kita. Sebabnya, masing2 sibuk dengan kerjaya. Sebagai alternatif, tempat asuhan dan sekolahlah tempat anak2 ini akan diserahkan. Tidak salah, tapi sebagai ibubapa yg bertanggungjawab, kita mesti memantau sejauh mana perkembangan anak2 kita. Jangan di depan mata kita sahaja mereka berbuat baik, tetapi di belakang kita sebaliknya. Nauzubillah min zalik.

Jadi sebagai ibu bapa yg inginkan anak2 yg cemerlang, cerdik serta soleh, sbnrnya semuanya bermula drpd diri kita sndr. Sejak mereka dalam kandungan ibunya lg. Sbb apa yg kita lakukan hr ini, sedikit sebanyak terkesan terhadap anak kita.

Jika kita inginkan yg terbaik, kita mestilah menjadi yg terbaik terlebih dahulu.
Jika kita inginkan anak yg soleh, tadah tangan minta padaNya setiap hati dikurniakan pasangan dan zuriat yang soleh.
Jika kita inginkan yg cerdik, selidik dahulu punca rezeki yg kita berikan pada anak-anak kita.
Jika kita inginkan yg ceria, ceriakanlh kehidupan kita bersama2 mereka.

Tapi jgn bermimpi, sekiranya kita sndr hr ini tidak pernah solat, puasa, sombong, engkar perintahNya, biadap dengan orang tua.. tapi kita harapkan anak kita buat yg terbaik untuk kita.. Itu adalah SATU KESILAPAN..

'CERMIN DIRI, HIASI PERIBADI' :)

TAHNIAH BUAT SAHABAT...














Syukur Lillah..

Saya sempat berkursus di pulau pinang selama 3 hari yg lps..
Masa hari terakhir teringat akan sahabat lama, Ca'a..
Terus saya call hendak tanyakan khabar.. Sbb mengikut perkiraannya sudah sampai masa untuk kelahiran.. panggilan telefon sy tidak berjawab.. Mungkin sibuk kot..

Selang 3 minit kemudian sy terima msg. "Salam ina, tgh kena interview ngan nurse. nak masuk wad ni. dah pecah air ketuban. apa2 nanti kami sms ye.." keesokan harinya baru sy terima penghabaran drnya, yg mengatakan yg dia slmt melahirkan baby girl.. tp kali ni senasib ngan sy dulu.. (caeser sbb anak songsang). Esok2 sy akan berkongsi pglmn sy melaluinya.. Masih segar diingatan.. :)

Nampaknya semakin besar tggjwb lps ni kn?. anak dah 3. ada shbt lain berkongsi.. realiti bila anak dah masuk 3 ni, rasa risau pula.. lagi2 duduk di KL ni.. ekonomi masih blm stabil.. hmm.. ada betulnya jg.. tp, bukankah setiap anak itu membawa rezeki masing2? Yang penting doa dan teruskan usaha.. Bumi Tuhan ni luas, insyaallah rezekiNya ada di mana-mana. Cuma kita kena terokainya..

Bila cerita pasal sahabat sy sorg ni, dialah di antara shbt sy yg kahwin awal. Sempat kami pergi masa kendurinya. Sempat kami siapkan hantaran dan gosokkan baju pengantin. Banyak sebenarnya kenangan bersamanya. Roomate sy di bilik 'excellent' masa di RZ dulu.

Tapi skrg masing2 dh ada kehidupan sendiri. Sy dpt rasakan betapa tabahnya dia menghadapi hari-harinya.. Mungkin sy tidak setabah itu.. Syukur dgn apa yg sy ada skrg.. Itu pun kadang-kadang merungut.. Yang pasti semua orang hendakkan yang terbaik untuk org2 yg tersayangkan?

Suami sy selalu berpesan, setiap kali hendak keluar rumah, niat kuat2 semoga perjalanan kita pada hari tersebut dipermudahkan. Rezeki kita, segala kerja2 kita.. Sebab Allah selalu nak bagi, cuma kekadang kita yg lupa untuk memintanya.. So jadikanlah amalan.. Jangan kedekut nak meminta padaNya.. Sebab Dia amat Pemurah lagi Maha Memberi..

---> Saya dah masuk bulan ke 4. Baby dalam perut ni dah mula tendang2.. Itulah nikmat menjadi seorg ibu :)..

CEPAT SEMBUH YA ANAKKU..




























PULANG KE TERENGGANU

Khamis lepas, tanpa dirancang tapi itulah keputusannya. Pulang ke Terengganu seawal pagi esoknya bagi menyelesaikan beberapa perkara. Tidak seperti sebelum2 ni, siap susun jadual bagai. Tapi kali ni lain, semua program yang dah disusun dibatalkan disaat2 akhir.. Semuanya kerana tanggungjawab. Awal jam 7 kami bertolak, berhenti breakfast di RnR Gambang, then sambung balik perjalanan. Sampai di halaman rumah orang tua kami jam menunjukkan 12.35 tghr. Terkejut si ayah dan ibu menerima kepulangan kami tanpa pengetahuannya. Kejutan di hari Jumaat :) Alhamdulillah, semuanya baik-baik saje..

Ahad, jam 8 pg kami memulakan perjalan utk pulag ke KL semula. Otw tu sempatlah jengok kawan lama di temerloh. Thanks Huda lauk ikan patin tu. Walaupun beli.. hihiii.. takpe, aku faham.. nasib kita sama.. (Dia tgh mabuk, mengandung anak pertama setelah lama menunggu. Jangka bersalin tempoh yg sama dgn sy.) So tiba di rumah jam 5.30 ptg.. Alhamdulillah, selamat perjalanan kami pergi & balik wpun tidak dirancang awalnya..


HAKIMI DEMAM

Balik kerja smlm, ambil hakim along kata hakim demam. Lepas maghrib, terus siap2 hantar gi klinik. 39c.. Dr terus masukkan ubat punggung. Katanya biar cepat sikit rendah suhu badannya.
Nasib baik cepat.. Sembuh ye hr ni.. esok hakim dah nak kena cucuk..

Disebabkan kesibukan dunia, sy dan si suami hampir2 terlupa untuk berikan suntikan hakim 1 thn 1/2.. Ni dah nak masuk 1 thn 10 bln. Nasib baik tergerak hati nak check buku kesihatan dia. Kebetulan esok sy ada check-up untuk kandungan sy yg dh masuk minggu ke-19 ni.. So blhlah sekali arung bawa dia skl.. Tapi dgn syarat cepat sembuh ye sayang!!!

Cerita pasal demam ni, teringat si ayah hakimi.. Tahun pertama perkahwinan sy, sy blh katakan setiap bulan mesti dia akan demam. Dan kalau dh demam tu, hanya tuhan je yg tahu.. Kdg2 mengalahkan kanak2. Pernah sekali tu, sy terima panggilan di tempat keje.. Katanya cepat balk.. Abg x larat.. Waktu tu juga, dengan perut yg sarat sy bergegas balik ke beranang semata-mata risaukan si dia.. Tapi Alhamdulillah, skrg nampak dah kurg sikit.. Maybe skrg ni byk kerja keras kot. so x sempat badan tu bermanja, asyik diperah je :).. Apapun syukur pada tuhan atas nikmat kesihatan yang diberikan..


p/s .. semoga sahabat saya yuzi dan afan dipermudahkan segala urusan.. ameen..




JANGAN BERSEDIH..
































Hadiah di hari pernikahan. Semoga saya akan terus menjadi seorang muslimah yang solehah!!

“janganlah kamu terlalu bersedih kerana apa yg telah ditakdirkan pasti akan berlaku dan rezeki yg telah ditentukan untukmu pasti akan datang..”

Yang berlalu Biarlah Berlalu

Mengingati masa yang lalu dan bersedih dengannya merupakan suatu kesilapan. Selalu mengingati masa lampau merupakan satu pembunuhan terhadap sebuah cita-cita. Memori masa yang lalu bagi orang yang cerdik biasanya dilipat dan tidak diceritakan. Masa yang lalu ditutup dan dikunci rapat dalam peti lupa, sebab ianya sudah berlalu dan telah berakhir.
Selayaknya bagi orang yang beriman, kita tidak perlu menoleh kebelakang. Kita hanya boleh menginsafi dan menyesal kesilapan yang telah dilakukan, tetapi untuk kembali ke masa lampau adalah suatu yang mustahil untuk berlaku.

Kita sering terlena dengan istana nan indah dan menangisi keruntuhan yang telah berlaku. Ingatlah jika manusia dan jin dikumpulkan untuk mengembalikan apa yang telah berlalu nescaya gagal dan tidak mampu kerana ianya adalah MUSTAHIL.


Hadapi Masa Hadapan Dengan Tabah

Allah s.w.t berfirman (Al-Nahl:1) yang bermaksud:
“Telah pasti datang ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan(datang) nya”

Mengapa kita perlu sibuk untuk hari esok, mengapa kita berasa bimbang terhadap malapetaka, peristiwa hari esok sedangkan kita belum tentu menjumpai hari esok.

Apa yang amat penting ditanam dalam fikiran kita ialah hari esok masih lagi dalam alam ghaib. Memberi peluang yang luas kepada akal fikiran untuk memikirkan masa hadapan dengan seolah kita membiarkan diri kita dibawah pengaruh panjang angan-angan.

Tidak salah untuk kita angankan perkara yang indah, tapi jangan sampai kita menyalahkan takdir yang bakal menimpa tanpa diduga. Setiap yang berlaku adalah dengan ketentuanNya. Yang penting, kita hendaklah sentiasa berfikiran POSITIF. Kerana dengan adanya fikiran yang positif, ia akan mempengaruhi tindakan yang positif insyaAllah..

Yang penting jadikan DOA sebagai senjata kita. Insyaallah segala amalan dan permintaan kita akan diperkenankan olehNya.


Jangan Bersedih! Jika saat ini anda fikir anda miskin, masih ada lagi mereka di luar yang mati kelaparan.Jika hari ini anda fikir anda tidak punya kenderaan seperti orang lain, masih ada orang lain di luar yang tidak mempunyai kedua belah kaki untuk bergerak. Jika ketika ini anda mengeluh kerana ditimpa musibah, masih ramai lagi orang2 di luar sana yang mati dalam kekejaman.

Jangan Bersedih! Jika anda banyak melakukan dosa dan maksiat, anda masih ada masa untuk bertaubat. Jika anda melakukan kesalahan, anda masih punya masa untuk meminta keampunan. Yang PENTING BERSEGERALAH. Sesungguhnya Rahmat Allah itu amat luas, pintunyaNya terbuka luas, keampunanNya tidak mengira masa, dan taubat anda pasti diterima.

Pengalaman banyak mengajar kita erti kehidupan yang sebenar.


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman” , sedang mereka tidak diuji lagi?
- Al-Ankabut, Ayat 2