KeranaMu Aku Masih Di Sini..

Mencari dan terus mencari penghujung yang belum pasti..

RENUNGAN

Demi MASA!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.

SEMANIS KURMA

Di dalam sedih dan ketawa, Di dalam susah dan mewah, Tetap teguh iman dan taqwa, Sehati sejiwa, Dulu kini selamanya, Walau apa yang melanda, Hadapi bersama, Ya Allah ya Rabbi, Teguhkan iman kami, Moga tabah hati tak berbelah bagi..

JANGAN BERSEDIH..
































Hadiah di hari pernikahan. Semoga saya akan terus menjadi seorang muslimah yang solehah!!

“janganlah kamu terlalu bersedih kerana apa yg telah ditakdirkan pasti akan berlaku dan rezeki yg telah ditentukan untukmu pasti akan datang..”

Yang berlalu Biarlah Berlalu

Mengingati masa yang lalu dan bersedih dengannya merupakan suatu kesilapan. Selalu mengingati masa lampau merupakan satu pembunuhan terhadap sebuah cita-cita. Memori masa yang lalu bagi orang yang cerdik biasanya dilipat dan tidak diceritakan. Masa yang lalu ditutup dan dikunci rapat dalam peti lupa, sebab ianya sudah berlalu dan telah berakhir.
Selayaknya bagi orang yang beriman, kita tidak perlu menoleh kebelakang. Kita hanya boleh menginsafi dan menyesal kesilapan yang telah dilakukan, tetapi untuk kembali ke masa lampau adalah suatu yang mustahil untuk berlaku.

Kita sering terlena dengan istana nan indah dan menangisi keruntuhan yang telah berlaku. Ingatlah jika manusia dan jin dikumpulkan untuk mengembalikan apa yang telah berlalu nescaya gagal dan tidak mampu kerana ianya adalah MUSTAHIL.


Hadapi Masa Hadapan Dengan Tabah

Allah s.w.t berfirman (Al-Nahl:1) yang bermaksud:
“Telah pasti datang ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan(datang) nya”

Mengapa kita perlu sibuk untuk hari esok, mengapa kita berasa bimbang terhadap malapetaka, peristiwa hari esok sedangkan kita belum tentu menjumpai hari esok.

Apa yang amat penting ditanam dalam fikiran kita ialah hari esok masih lagi dalam alam ghaib. Memberi peluang yang luas kepada akal fikiran untuk memikirkan masa hadapan dengan seolah kita membiarkan diri kita dibawah pengaruh panjang angan-angan.

Tidak salah untuk kita angankan perkara yang indah, tapi jangan sampai kita menyalahkan takdir yang bakal menimpa tanpa diduga. Setiap yang berlaku adalah dengan ketentuanNya. Yang penting, kita hendaklah sentiasa berfikiran POSITIF. Kerana dengan adanya fikiran yang positif, ia akan mempengaruhi tindakan yang positif insyaAllah..

Yang penting jadikan DOA sebagai senjata kita. Insyaallah segala amalan dan permintaan kita akan diperkenankan olehNya.


Jangan Bersedih! Jika saat ini anda fikir anda miskin, masih ada lagi mereka di luar yang mati kelaparan.Jika hari ini anda fikir anda tidak punya kenderaan seperti orang lain, masih ada orang lain di luar yang tidak mempunyai kedua belah kaki untuk bergerak. Jika ketika ini anda mengeluh kerana ditimpa musibah, masih ramai lagi orang2 di luar sana yang mati dalam kekejaman.

Jangan Bersedih! Jika anda banyak melakukan dosa dan maksiat, anda masih ada masa untuk bertaubat. Jika anda melakukan kesalahan, anda masih punya masa untuk meminta keampunan. Yang PENTING BERSEGERALAH. Sesungguhnya Rahmat Allah itu amat luas, pintunyaNya terbuka luas, keampunanNya tidak mengira masa, dan taubat anda pasti diterima.

Pengalaman banyak mengajar kita erti kehidupan yang sebenar.


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman” , sedang mereka tidak diuji lagi?
- Al-Ankabut, Ayat 2

0 comments:

Post a Comment