KeranaMu Aku Masih Di Sini..

Mencari dan terus mencari penghujung yang belum pasti..

RENUNGAN

Demi MASA!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.

SEMANIS KURMA

Di dalam sedih dan ketawa, Di dalam susah dan mewah, Tetap teguh iman dan taqwa, Sehati sejiwa, Dulu kini selamanya, Walau apa yang melanda, Hadapi bersama, Ya Allah ya Rabbi, Teguhkan iman kami, Moga tabah hati tak berbelah bagi..

DIA LEBIH MAHA MENGETAHUI...

Akhir2 ini byk berita2 yang mengejutkan kita. Tak kurang yg menggembirakan kita.. Masing-masing ada bahagiannya sendiri.

Sekalung tahniah buat sahabat dynamic :

Ein dan Zaman yang dikurniakan anak lelaki..
Wan Zorah dan Aizudin dikurniakan anak perempuan..
Mahisan & Zaujah yg dikurniakan hero ke-3..
Hisom & Zaujah yg di kurniakan putera sulung..

Tak lupa juga buat kak wan siti fatimah dan firdaus yang akan berangkat menunaikan haji 26/10.. semoga diterima haji yang mabrur.. dan doakan kami akan menyusul ke sana pula insyaallah..

Salam kesabaran dan kekuatan juga buat sahabat2 yang sedang ditimpa musibah dan dugaan.. Sesungguhnya kalian antara orang2 yg telah diuji..

Sahabat sepejabat saya, tajudin yg baru menjalani pembedahan batu karang..
Saudara Fadli Fauzi sakit perianal abscess..
Liz yang masih perlukan rawatan susulan..
Huda yg kandungannya ada sdkt mslh..
Anak Dijah & Ramadhan yang masih koma di hospital Putrajaya..

Moga kalian semua diberikan kekuatan dan kesabaran di atas ujian yg menimpa..

Semalam sempat ziarah anak Dijah & Ramadhan.. Menitik air mata ni tatkala saya bersalaman dengan ibunya.. Begitu tabah dia menghadapi dugaan.. Setianya dia menemani si anak kecil yg hampir seminggu tidak sedarkan diri.. Sayu hati ini melihat si kecil yg br 3 bulan penuh dengan wayar.. hati ibu & ayah mana yg tidak sedih tatkala anak org lain sedang bergelak ketawa, tapi anak kita sedang terlantar sakit.. Kita perlu bersyukur dengan apa yg Allah kurniakan kepada kita hr ini.. Balik dr hospital, saya masih terbayang2 lg wajah itu.. Lps isyak sempat sy solat hajat, doakan semoga nur fatimah cepat sembuh.. Tak lupa juga saya doakan supaya kandungan saya juga sihat.. Minta dijauhkan daripada sebarang kemungkinan yang sy sendiri tidak mampu..

Minggu ni cukup kandungan saya 8 bulan, bermakna ada lagi baki 1 bln lbh.. Badan pun dah mula lenguh2 dan sakit belakang.. Tidur malam pun terpaksa cari posisi yang betul.. Kadang2 bertemankan air peluh.. Tp alhamdulillah saya masih dapat menjalankn tanggungjawab sebagai seorang ibu dan isteri yang bekerjaya.. walaupun tak sesempurna mana.. Dan saat-saat beginilah persefahaman & pertolongan daripada si suami amat-amat diperlukan.. Belum sempat diminta, tp telah dihulur.. belum sempat ditanya, dia telah menawar.. Alangkah manisnya sebenarnya hidup berumahtangga..


DOA SUPAYA TIDAK DIUJI PERKARA YANG TAK MAMPU KITA TANGGUNG

Sekarang kita boleh cakap, "Sabarlah ini ujian ALlah". "ALlah sayang pada awak sebab itu DIA uji". Kita boleh cakap semudah itu kerana kita belum diuji. Kalau diujipun perkara itu kita masih boleh hadapi dan tanggung. Jadi kita mohon kepada ALlah agar tidak menguji dan membebani kita apa yang kita tak mampu tanggung.

Bacalah doa ini;

Allah tidak membebani seorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya, dan dia mendapat (dosa) dari (kejahatan) yang dikerjakannya.

(Mereka berdoa), "Ya Tuhan kami, janganlah ENGKAU hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah ENGKAU bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana ENGKAU bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah ENGKAU pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.

Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami, ENGKAU-lah Pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir".

(Al-Baqarah; 286)


DOAKAN SEMUANYA AKAN BAIK-BAIK SAJA!!

"InsyaAllah, kalau macam ni kedudukan baby sampai masanya nanti, 70% u akan bersalin normal.."
Syukur alhamdulillah.. moga2 doaku dan orang2 disekelilingku dimakbulkan tuhan..
"Banyakkan doa dan solat hajat", pesanan dari Dr.

Tulah permintaan saya, moga kali ini semuanya berjalan lancar.
Masa hakim dulu terpaksa ceaser sbb baby songsang.
Yang kali ni pun masa kandungan br 5 bulan, Dr kata baby nampak macam songsang. Kalau benar2 berlaku terpaksa ceaser sekali lagi. Rasanya terlalu awal Dr membuat kesimpulan. Saat tu, memang tak tergambar rasanya, sedih tak terkata. Sampai saya minta si suami hantar ke klinik yang lain. Cuba ikhtiarkan mana2 cara yang membolehkan saya bersalin normal. Mana ada ibu yang tak nak rasakan?

Saya akui, masa bersalinkan anak pertama, sy rasa sedikit mudah. Ingat lagi, hakimi dilahirkan pada 5 Ramadhan, hari isnin. Tarikh yg dipilih bersama. Nama dia AFIF HAKIMI pun telah saya dan suami berikan sejak 8 bulan dalam kandungan lagi. Dengan harapan untuk memujuknya berada di kedudukan yg sepatutnya. Tapi Allah tahu yg terbaik untuk saya. Alhamdulillah proses bersalin saya waktu itu sedikit mudah. Malam sebelum ceaser tu sempat saya makan kueh raya, takut dalam pantang saya x dpt nak rs. Masa perjalan ke hospital pg tu pun boleh lagi kami gelak2, mcm xpercaya pula. Tgh sht2, pergi hospital nak keluarkan baby. Masa kat labour room pun sempat lagi kami bergambar. Tetiba nurse masuk, ok siap2 kita nak masuk bilik pembedahan. Hanya Tuhan saja yang tahu waktu tu.

Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik. Saya dapat rasakan mcm mana Dr bius sy, masukkan epidural, belah perut sy (nampak melalui lampu2 yg kat atas tu).. Cuma saat-saat baby nak diangkat keluar, masa Dr ckp "Ok, kita nak keluarkan baby sekarang".. saat tulah hati ni tak dapat nak dikawal. Macam2 perasaan masa tu. Saya menangis. Rasanya mcm2 yg saya fikirkan. Lastly, sy tak sedarkan diri sbb Dr dah bagi ubat tidur.. Sedar2 semuanya dah selesai.. Pengalaman anak pertama..

Tapi kali ni saya berdoa agar dpt dipermudahkan bersalin secara normal. Ada suami yang menemani di sisi saat-saat saya sedang bertarung nyawa. Memberikan kata2 semangat.. Dan dapat merasai pengalaman yang baru bersama..

Saya juga pernah terfikir, selamat ke saya melalui saat itu nanti? Andaikat umur saya panjang, Alhamdulillah. Tapi kalau sebaliknya? Nauzubillah.. minta dijauhkan..
Tapi kita kena bersedia dengan segala kemungkinan yang ada kan?

Jadi pesanan buat si suami, Janji ngan saya, apa-apa pun yang berlaku kita mesti redha. Andai umur saya panjang kita akan berjumpa lagi. Jika sebaliknya, jaga amanah yang ada sebaik-baiknya. Berikan ilmu dan pendidikan agama secukupnya.. Pastikan mereka jadi anak2 yang soleh dan berguna.. Berikan kasih sayang secukupnya.. Jika perlukan pengganti, carilah pengganti yang lebih baik dari saya, yang boleh berkongsi kasih dan sayang bersama mereka.. :) Sedih pula rasa.. Tak ada apalah.. insyaallah semuanya akan ok kan? hihiii..

Apapun, semuanya nakkan yang terbaik dalam hidup.. Mempunyai keluarga yang bahagia hingga ke syurga.. Begitu juga ngan saya :)