KeranaMu Aku Masih Di Sini..

Mencari dan terus mencari penghujung yang belum pasti..

RENUNGAN

Demi MASA!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran.

SEMANIS KURMA

Di dalam sedih dan ketawa, Di dalam susah dan mewah, Tetap teguh iman dan taqwa, Sehati sejiwa, Dulu kini selamanya, Walau apa yang melanda, Hadapi bersama, Ya Allah ya Rabbi, Teguhkan iman kami, Moga tabah hati tak berbelah bagi..

ANAKKU HEBAT ANAKKU SOLEH




















































Semua ibu bapa mengimpikan anak-anak yang hebat, selalu sukses dalam setiap aktiviti yang diceburi, pada masa yang sama cerdik dan soleh. Tetapi pakej ciri anak cemerlang ini tidak semudah itu untuk dimiliki. Anak sentiasa terdedah dengan pelbagai pengaruh, anasir dan cabaran.

Ibu bapa mempunyai segala kuasa untuk menyediakan landasan yang perlu dilalui anak-anak seharian dalam proses membesar, ibu bapa juga perlu mengawal dan menyelia. Untuk itu petunjuk daripada Ilahi melalui al-Quran dan hadis merupakan modul dan acuan terpenting.

Tapi hakikatnya hari ini, kita sebagai ibu bapa sendiri tidak banyak meluangkan masa untuk anak2 kita. Sebabnya, masing2 sibuk dengan kerjaya. Sebagai alternatif, tempat asuhan dan sekolahlah tempat anak2 ini akan diserahkan. Tidak salah, tapi sebagai ibubapa yg bertanggungjawab, kita mesti memantau sejauh mana perkembangan anak2 kita. Jangan di depan mata kita sahaja mereka berbuat baik, tetapi di belakang kita sebaliknya. Nauzubillah min zalik.

Jadi sebagai ibu bapa yg inginkan anak2 yg cemerlang, cerdik serta soleh, sbnrnya semuanya bermula drpd diri kita sndr. Sejak mereka dalam kandungan ibunya lg. Sbb apa yg kita lakukan hr ini, sedikit sebanyak terkesan terhadap anak kita.

Jika kita inginkan yg terbaik, kita mestilah menjadi yg terbaik terlebih dahulu.
Jika kita inginkan anak yg soleh, tadah tangan minta padaNya setiap hati dikurniakan pasangan dan zuriat yang soleh.
Jika kita inginkan yg cerdik, selidik dahulu punca rezeki yg kita berikan pada anak-anak kita.
Jika kita inginkan yg ceria, ceriakanlh kehidupan kita bersama2 mereka.

Tapi jgn bermimpi, sekiranya kita sndr hr ini tidak pernah solat, puasa, sombong, engkar perintahNya, biadap dengan orang tua.. tapi kita harapkan anak kita buat yg terbaik untuk kita.. Itu adalah SATU KESILAPAN..

'CERMIN DIRI, HIASI PERIBADI' :)

0 comments:

Post a Comment



 
Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent